Audi RS3 – kompaktowe i nie z tej ziemi

400 koni mechanicznych z trzech liter: RS3

Audi RS3 to topowa wersja znanego kompaktu spod znaku czterech pierścieni. W ramach czwartej generacji, oznaczonej symbolem 8Y, przygotowano dla kierowców jeszcze większe pokłady emocji. Nad wszystkim czuwają nowe tryby jazdy, doskonale rozdzielające moc 400-konnego silnika o pięciu cylindrach ze skrzynią biegów DSG (lub opcjonalnym S-Tronic).

Audi RS3 – szybsza niż normy emisji spalin?

Premiera nowego RS3 była wydarzeniem stosunkowo zaskakującym. Ze względu na wyśrubowane normy emisji spalin, wielu producentów zarzuciło produkcję i rozwój sportowych kompaktów. Wystarczy spojrzeć na przykład Forda Focusa RS, który w obecnej formie zdegradowany został zaledwie do… pakietu wizualnego.

Audi RS3 to jeden z ostatnich pojazdów z silnikiem o 5 cylindrach. Niegdyś było to normalne, podobnie było z jednostkami o sześciu cylindrach. Dzisiaj to rozwiązanie z pogranicza science-fiction. 500 niutonometrów momentu obrotowego gwarantuje niezapomniane wrażenia podczas jazdy nowym RS3. Jest to o 20 niutonometrów więcej, niż w poprzedniej odsłonie RS3. Dysponowała ona taką samą pojemnością silnika (2,5 litra) oraz tą samą mocą (400 koni mechanicznych). RS3 jest doskonałą, znacznie mocniejszą alternatywą dla Golfa R oraz Seata Leona ST. W obecnej chwili coraz trudniej znaleźć dla niego konkurencję. Najpoważniejszym rywalem jest Mercedes A45 AMG o mocy 421 KM, także posiadający napęd na cztery koła. Warto także wspomnieć o BMW M2, jednak z konstrukcyjnego punktu widzenia nie jest to hatchback, a sedan.